اگزاست فن فنی است که برای کنترل محیط داخلی از طریق خارج کردن بوهای ناخواسته، ذرات، دود، رطوبت و سایر آلاینده های موجود در هوا استفاده می شود.

فن های اگزوز را می توان در سیستم گرمایش و سرمایش ادغام کرد. مکان های رایج برای اگزوز فن ها شامل حمام و آشپزخانه است و نصب این فن ها معمولاً بسیار آسان است، بنابراین می توان آنها را در بسیاری از مکان های دیگر نیز قرار داد. برای نصب، افراد به چند ابزار نیاز دارند و برای سیم کشی فن در جای خود باید با برق کار کنند.

انواع اگزوز فن برای استفاده کدامند؟

گردش هوا در تمام اتاق ها بسیار مهم است زیرا بوی بد و رطوبت را به حداقل می رساند. زیر ساخت‌های مدرن ساختمان‌ها به خودی خود فضای کمتری برای داشتن تهویه مناسب می‌دهد. در اتاق هایی مانند حمام و آشپزخانه، تهویه کافی بسیار ضروری است. از آنجایی که بیشتر فعالیت ها در این اتاق ها باعث تولید بوی بد و آلاینده های موجود در هوا می شود که باید از بین بروند. بهترین دستگاه برای انجام این کار یک اگزوز فن است.
یک فن اگزوز به حذف هوا / بوی بد از یک اتاق خاص کمک می کند و به تهویه مناسب آن کمک می کند. امروزه در بازار فن های متعددی با طول های مختلف و ویژگی های دیگر وجود دارد. همچنین، بر اساس اینکه برای کاربرد صنعتی یا خانگی باشد، فن هایی وجود دارد. با توجه به تمام این عوارض، انتخاب پنکه مناسب برای خانه شما بسیار دشوار است. از این رو، برای سهولت در کار شما، این مقاله را آورده ایم که در آن انواع مختلف اگزوز فن ها و بهترین کاربرد آنها را پوشش می دهیم.

انواع اگزاست فن

اگزاست فن آشپزخانه:

همانطور که از نام آن مشخص است، این پنکه ها عمدتاً در آشپزخانه ها استفاده می شوند. آنها با حذف تمام بخارات و دودهایی که در طول پخت و پز ایجاد می شوند، به تهویه مناسب آشپزخانه کمک می کنند. عموماً از فن های اگزوز کوچک استفاده می شود که درست بالای پیشخوان پخت و پز نصب می شوند. این دستگاه ها بر روی دیوار بیرونی خانه نصب می شوند که از آنجا هوا (بوی مرطوب و بد) را از داخل مکیده و به بیرون می فرستند.

اگزوز فن های کوچک بهترین اگزوز فن برای آشپزخانه ها هستند. به طور کلی می توان از یک اگزوز فن 6 اینچی یا یک اگزوز فن 150 میلی متری در آشپزخانه استفاده کرد. جدا از این، حتی می توان از یک اگزوز فن 4 اینچی نیز استفاده کرد.

اگزاست فن حمام:

چنین اگزوز فن ها معمولا در حمام استفاده می شود. وقتی حمام / دوش می گیریم، روی آینه ها و کاشی های حمام رطوبت ایجاد می شود. این فن ها به حذف این هوای مرطوب از حمام شما کمک می کنند و به پر نگه داشتن آن با هوای تازه کمک می کنند. مینی اگزوز فن ها انتخاب مناسبی برای حمام هستند.

این اگزوز فن های کوچک بسیار کوچک هستند و به راحتی مقرون به صرفه هستند. به طور کلی، یک اگزوز فن 4 اینچی برای حمام ترجیح داده می شود. جدا از این، حتی می توان از یک فن 6 اینچی یا 150 میلی متری نیز استفاده کرد.

اگزاست فن دیواری:

این پنکه ها برای آن دسته از مشتریان / افرادی که ترجیح نمی دهند ترتیبی برای نصب پنکه انجام دهند مناسب است. این فن ها با نصب بسیار آسان و بدون دردسر عرضه می شوند. آنها روی دیوار خانه نصب می شوند و از آنجا هوای مرطوب موجود در داخل اتاق را می مکند و باعث می شوند که به بیرون برود.
در حالت ایده آل، یک اگزوز فن 8 اینچی می تواند به عنوان یک اگزوز فن دیواری استفاده شود. به غیر از این، می توان از یک اگزوز فن 6 اینچی نیز استفاده کرد.

اگزاست فن خارجی:

اگزوز فن های خارجی کاملاً شبیه به اگزوز فن های دیواری ذکر شده در بالا هستند. اگرچه شبیه به هم هستند، اما فن های اگزوز خارجی هیچ صدایی در داخل اتاق ایجاد نمی کنند در حالی که هوای بد را از داخل خارج می کنند. صدا یا نویز منتشر شده توسط این فن ها فقط از بیرون شنیده می شود.
چنین فن هایی بسیار مناسب برای کسانی هستند که می خواهند یک اگزوز فن بی صدا / صامت داشته باشند که بتواند هوای بد را از داخل بمکد و آن را به بیرون تخلیه کند.

پنکه های سقفی:

پنکه های سقفی برای افرادی که در طبقات بالا یا در اتاق های طبقه بالا اقامت می کنند ایده آل هستند. به طور معمول این فن ها بر روی سقف اتاق نصب می شوند. از آنجا هوای مرطوب موجود در داخل اتاق را از طریق یک سوراخ سقف می مکند و سپس آن را به بیرون تخلیه می کنند. بنابراین، اتاق را با تهویه / جریان هوا خوب نگه می دارد.

هواکش ها و اگزوز فن ها از جمله چراغ ها:

این پنکه ها برای اتاق هایی که به اندازه کافی تهویه نمی شوند، انتخاب ایده آلی هستند. فن های اگزوز استنشاقی در بین کانال ها تعبیه شده است که از طریق آن تمام بوی بد و هوای اتاق را از بین می برند.

فن های اگزوز با نور نه تنها اتاق را به خوبی تهویه می کنند بلکه به روشن نگه داشتن اتاق نیز کمک می کنند. این فن ها فقط شبیه هر منبع نور دیگری هستند و این قابلیت را دارند که به خوبی با محیط اطراف ترکیب شوند.

اگزوز فن های صنعتی:

اگزوز فن ها در همه صنایع بسیار مهم هستند. زیرا هوا با انواع مختلفی از آلاینده های هوا مخلوط می شود. که برای کارگران بسیار مضر است. اگزوز فن های مورد استفاده در صنایع دارای موتوری با راندمان انرژی بالا است. که بدون هیچ گونه لرزشی به آرامی کار می کند.

این دستگاه ها بسیار ضروری هستند. زیرا با حذف آلاینده های هوا، هوای تمیز را برای تنفس کارکنان فراهم می کنند. و در نتیجه محیطی سالم برای کار فراهم می کنند. علاوه بر این، آنها همچنین خطر آتش سوزی را به حداقل می رساند و همچنین کنترل دما را بهبود می بخشد.

به طور کلی، اگزوز فن با طول 12 اینچ برای صنایع استفاده می شود زیرا می توانند هوا را سریعتر تمیز کنند. قیمت اگزوز فن 12 اینچی ممکن است در مقایسه با سایر فن ها کمی بیشتر باشد.