هواکش صنعتی الزامات ضروری برای سلامت و ایمنی کارگران در بسیاری از صنایع هستند. هواکش صنعتی می‌تواند به انواع سیستم‌ ها و استراتژی‌ هایی اشاره داشته باشد. که برای اطمینان از تامین هوای تمیز و جریان هوای تازه در حین حذف هر گونه آلودگی از هوا طراحی شده‌اند. به طور کلی، سیستم تهویه صنعتی شما باید دو مکانیسم اصلی داشته باشد. یکی مسئول حذف آلاینده ها از محیط کار و دیگری برای بازگرداندن هوای تازه به گردش است.

هنگامی که محل فاقد تهویه مناسب باشد. گرد و غبار و سایر مواد میکروسکوپی می تواند به یک خطر جدی برای سلامتی کارکنان تبدیل شود. زیرا هنگامی که چنین ذرات استنشاق می شوند. می توانند باعث تحریک شوند و منجر به مشکلات ریوی طولانی مدت شوند.

هنگام طراحی هواکش صنعتی خاص ساختمان و صنعت، عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود. به منظور دستیابی به جمع آوری و فیلتراسیون مناسب گرد و غبار، باید انواع آلاینده های مورد انتظار و همچنین اندازه و چیدمان تاسیسات در نظر گرفته شود.

انواع سیستم های تهویه صنعتی چیست؟

دو نوع اصلی از هواکش صنعتی عبارتند از تهویه رقیق کننده و تهویه اگزوز موضعی و به روش های زیر کار می کنند:

سیستم تهویه رقیق سازی

تهویه رقیق سازی همانطور که از نام آن پیداست با رقیق کردن منابع هوای آلوده با منابع هوای تازه کار می کند. این آلاینده‌ ها را جمع‌آوری و دفع نمی‌کند، اما اطمینان حاصل می‌کند که غلظت آن‌ها بسیار کم و زیر سطح مضر باقی بماند. تهویه رقیق‌ کننده زمانی که هوای بیرون آلوده‌تر از هوای داخل است. و زمانی که سیستم تهویه آلوده است، به خوبی کار نمی‌کند. تهویه رقیق نیز به شرایط حاد مواجهه پاسخ می دهد و معمولاً با مسائل آسایش حرارتی مرتبط است.

تهویه محلی اگزوز

برخلاف تهویه رقیق سازی، تهویه محلی اگزوز موضعی با هدف قرار دادن منبع آلاینده ها و حذف آنها از محیط کار عمل می کند. این نوع سیستم تهویه صنعتی در مقایسه با تهویه رقیق‌ کننده به مقادیر بسیار کمتری از ورودی و خروجی هوا متکی است. تهویه محلی اگزوز می‌تواند فن‌ های کوچک‌ تر و موضعی باشد. که برای جذب آلاینده‌ها و سپس فیلتر کردن آنها درست در منبع طراحی شده‌اند. سپس آلاینده ها با خیال راحت در بیرون دفع می شوند. سیستم های تهویه محلی اگزوز معمولاً در موارد زیر ترجیح داده می شوند:
• آلاینده های هوا خطر جدی برای سلامتی دارند.
• مقدار زیادی گرد و غبار یا دود تولید می شود.
• افزایش هزینه های گرمایش ناشی از تهویه در هوای سرد نگران کننده است.
• تعداد منابع انتشار کم و در نزدیکی مناطق تنفسی کارگران است.

مزایای استفاده از هواکش صنعتی

داشتن سیستم های تهویه صنعتی موثر برای سلامت، ایمنی و رفاه کارکنان شما بسیار مهم است. هوای تازه و ایمن را برای آنها فراهم می کند. یک سیستم هواکش صنعتی همچنین می تواند از کارگران شما در برابر گرمازدگی محافظت کند. و در عین حال خطرات آتش سوزی یا انفجار را کاهش دهد. و قرار گرفتن آنها در معرض آلاینده های موجود در هوا را کاهش دهد. برخی از آنها می توانند باعث بیماری های طولانی مدت و محدود کننده زندگی و مشکلات ریوی با قرار گرفتن در معرض زیاد شوند.

داشتن تهویه مناسب همچنین می تواند طول عمر تجهیزات شما را با مبارزه با تجمع گرد و غبار افزایش دهد. گرد و غبار می تواند آسیب جدی و اغلب جبران ناپذیری به تجهیزات وارد کند. که تعویض آن می تواند بسیار گران تمام شود. گرد و غبار می تواند به بردهای مدار آسیب برساند. به سنسورها آسیب برساند و روانکاری قطعات مکانیکی را جذب کرده و باعث گرفتگی و گیر کردن آنها شود. گرد و غبار می تواند باعث آلودگی ماشین آلات در هنگام جمع شدن بر روی سطوح دستگاه و همچنین خطر انفجار در هنگام غلظت زیاد در هوا شود. بهترین راه برای اطمینان از ایمن بودن و کارکرد مؤثر ماشین‌ ها و تجهیزات، حفظ محیطی با تهویه مناسب است.

قیمت هواکش صنعتی

در حالی که سیستم‌های تهویه صنعتی نیاز به هزینه اولیه دارند و سرمایه‌گذاری هستند. در طول زمان هزینه خود را پرداخت می‌کنند. مشکلاتی که با کیفیت پایین هوا و سیستم‌ های قدیمی‌تر همراه است. بیشتر از هزینه‌ های سیستم‌های هواکش صنعتی مدرن کارآمد و مؤثر است. سیستم های مدرن بسیار کارآمدتر و کمتر در معرض خرابی نسبت به همتایان قدیمی خود هستند. اگر در مورد کارایی سیستم های تهویه فعلی خود نگران هستید. ممکن است ارزش آن را داشته باشد که ارزیابی تجهیزات را برنامه ریزی کنید تا بتوانیم تشخیص دهیم که آیا ممکن است برای محافظت از محیط کاری خود نیاز به به روز رسانی تجهیزات خود داشته باشید یا خیر.

تأثیر هواکش صنعتی بر سلامت و ایمنی

بهداشت و ایمنی باید از دغدغه های اصلی در محیط های صنعتی باشد. به منظور ایجاد محیط های کاری ایمن، کارآمد و موثر، سیستم های تهویه کاملا ضروری است. این به نفع شماست که نیروی کار در محیط‌ هایی با تهویه مناسب کار کند، زیرا حتی در محیط‌ های اداری کوچک، یک عطسه می‌تواند باعث ایجاد آلودگی ذرات معلق در هوا برای بیمار شدن کل نیروی کار شما شود. که می‌تواند از نظر روزها و هفته‌های از دست رفته بهره‌ وری فاجعه‌ بار باشد.
هوای آلوده به گرد و غبار و ذرات معلق فقط یک مشکل یا مشکل کوچک برای نیروی کار شما نیست. زیرا در طول زمان قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرد و غبار می تواند منجر به عواقب جدی برای سلامتی شود.حتی اگر از تجهیزات حفاظت فردی مناسب و توصیه شده استفاده کرده باشید.
نصب سیستم های هواکش صنعتی تنها راه مطمئن برای اطمینان از اینکه کارکنان به اندازه کافی از خطرات موجود در هوا محافظت می شوند است.

استانداردها و مقررات در هواکش صنعتی

مزایای حفظ کیفیت هوای خوب ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه و افزایش بهره وری نیروی کار شما در صورت سالم بودن آنها شود اما در اکثر صنایع، این قانون نیز وجود دارد. طبق قانون، همه محل‌ های کار باید از تامین هوای تازه کافی پیروی کنند. و گاهی اوقات تهویه عمومی برقی در کارگاه‌های صنعتی و محیط‌های مشابه مورد نیاز است.

بهداشت و ایمنی ایران توصیه می کند که از تهویه اگزوز محلی برای کاهش قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، مه، دود، بخار و گاز در محل کار استفاده شود. این سیستم ها باید هوا را از طریق یک هود یا غرفه دور از کارگر بکشند و برای کارگران آسان باشد.

شرکت تهویه آماج بیش از 20 سال است که در حال طراحی و نصب هواکش صنعتی برای ساختمان های صنعتی است. انبوه تجربه ما به این معنی است که تنوع و گستره اماکن صنعتی و الزامات آنها را درک می کنیم. تیم متخصص ما همیشه در تمام مراحل به شما کمک می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های هواکش صنعتی ما از طریق تماس با تیم متخصص دوستانه امروز ما با ما تماس بگیرید.