تهویه آماج تولید کننده، طرح و اجرا کننده هواکش صنعتی

۵ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

اگزاست فن مکنده،قیمت اگزاست فن مکنده

اگزاست فن نوعی تهویه مطبوع است که توسط یک موتور برای چرخاندن پره ها به حرکت در می آید تا جریان هوا را برای تبادل هوای داخل و خارج از محیط هدایت کند. این نوع از فن  طرفداران زیادی دارد و به آن فن تهویه نیز می‌گویند. هدف از طراحی آن حذف هوای کثیف داخل محیط، تنظیم دما و رطوبت آن است.

این نوع از فن به طور کلی  خانه ها و مکان های عمومی استفاده می شود. اگزاست فن ها می توانند به راحتی رطوبت، بو، بخار و آلاینده ها را از محیط خارج کنند. طراحی این نوع از فن به گونه ای است که برای محیط های زیادی کاربرد دارد. همچنین قیمت و کیفیت مناسب آن ها باعث شده است امروزه میزان استفاده از آنها بسیار زیاد شود.

اگزاست فن مکنده

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم آن وظیفه جابجایی هوا از نقطه ای به نقطه دیگر را دارد. معمولا اگزاست فن ها با توجه به نوع کاری که انجام می دهند به دو دسته دمنده و مکنده تقسیم می شوند.

امروزه در سراسر جهان از اگزاست فن های مکنده برای کاربرد های صنعتی، خانگی و رستورانی استفاده می شود. چون اگزاست فن های مکنده می توانند به خوبی کار تبادل هوا یعنی خروج هوای گرم، نامطلوب و سمی را انجام دهند. معمولا در هر محیطی اول اولویت با خارج کردن هوای نامناسب محیط می باشد به همین خاطر همیشه آن ها دارای طرفداران بیشتری نسبت به اگزاست فن های دمنده هستند.

همچنین بهتر است بدانید در بیشتر محیط های صنعتی که امکان اشتعال آنها زیاد است. حتما از چنین فن هایی استفاده می کنند‌. چون فن های اگزاست مکنده می‌توانند به راحتی حجم زیادی از دود را در مدت زمان کمی خارج کنند.

اجزای داخلی اگزاست فن مکنده

بسیاری از افراد تنها اسم اگزاست فن مکنده را شنیده اند و با آن آشنایی ندارند. اگر شما نیز جز این افراد هستید. بهتر است برای شناخت بیشتر چنین فن هایی ابتدا با ساختار کلی فن های مکنده اگزاست آشنایی پیدا کنید. برای شناخت این ساختار ما در اینجا مهم ترین اجزای داخلی آن را به شما معرفی کرده ایم.

الکتروموتور

الکتروموتور یکی از مهم ترین اجزای اگزاست فن مکنده است. چون این وسیله می‌تواند به راحتی نیروی محرکه برای فن های مکنده را تولید کند. درواقع می توان گفت اگر الکتروموتور نباشد چنین فن هایی نمی توانند به هیچ وجه کار کنند. همه تولید کننده های فن های مکنده باید برای کارایی بهتر آن ها از الکتروموتور های اروپایی برند زیمنس با روسی استفاده کنند.

چون این دو برند را میتوان بهترین برند های الکتروموتور در سراسر دنیا دانست. که می توانند طول عمر فن های مکنده را بسیار زیاد کنند. معمولا نیروی محرکه الکتروموتور برای اگزاست فن های مکنده بر اساس دبی اندازه گیری می شود. هر چقدر میزان دبی تولید شده توسط الکتروموتور بیشتر باشد فن به صورت بهتر و قوی تر عمل می کند. همین امر موجب شده است برای عملکرد بهتر این فن ها نوع الکتروموتور بسیار مهم باشد.

پروانه

پروانه نیز یکی دیگر از اجزای اصلی آن می باشد. این نوع از فن ها با توجه به نیاز خود دارای انواع مختلفی از پروانه ها مانند: پروانه فوروارد، بکوارد، بکواردایرفولی و شعاعی می باشد. پروانه ها نقش بسیار مهمی در آن دارند. چون این وسیله می‌تواند با ایجاد افت فشار موضعی باعث شود، هوا در اگزاست فن جریان یابد. در واقع وجود پروانه باعث می شود. از سوختن آن هنگام کار کردن جلوگیری شود.

بخش حلزونی یا هوزینگ

پروانه اگزاست فن های مکنده باید در یک مکان خاص  قرار گیرد. معمولا پروانه در این گونه از فن ها در داخل هوزینگ یا حلزونی قرار میگیرد. مهم ترین وظیفه حلزونی آن ها جمع آوری و هدایت هوای مکش شده به بیرون می باشد. علاوه براین معمولا هوزینگ می‌تواند تا حد زیادی از پروانه در برابر ورود و برخورد هر گونه جسم خارجی محافظت کند.

کوپلینگ یا انتقال قدرت

همانگونه که از نام آن پیداست. کوپینک معمول کار انتقال قدرت تولید شده از موتور به فن را انجام می دهد. همین امر موجب شده است شافت انتقال قدرت به یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده هواکش سانتریفیوژ تبدیل شود. چون اگر کوپینگ وجود نداشته باشد. به هیچ وجه نیروی محرکه تولید شده به پروانه نمی رسد. و فن نمی تواند شروع به کار کند‌. معمولا انتقال قدرت الکتروموتور به فن به سه روش مستقیم، اتصال با پولی و اتصال به وسیله گیربکس انجام می‌شود.

یاتاقان یا سیل مکانیکی

موتور و شافت در آن ها باید با استفاده از یک وسیله خاص نگهداری شوند. انجام این وظیفه برعهده یاتاقان یا سیل مکانیکی می باشد. همچنین بهتر است بدانید استفاده از یاتاقان در اگزاست فن ها باعث کاهش استهلاک همه اجزای فن و موتور در دراز مدت می شود. در واقع اگر یاتاقان وجود نداشته باشد. هیچ کدام از اجزای اگزاست فن نمی توانند عمر زیادی بکنند. و به خاطر استهلاک زیاد خیلی زود خراب می شوند. همین امر موجب شده است همه سازندگان از این وسیله در ساخت اگزاست فن ها استفاده کنند.

کانال ورودی و خروجی هوا

وجود چنین کانالی در ساخت اگزاست فن های مکنده بسیار ضروری می باشد. چون این بخش تنها و اصلی ترین بخش ورود و خروج جریان هوا در اگزاست فن ها می باشد. هنگام ساخت چنین وسیله ای معمولا از مقاطع دایره ای شکلی استفاده می شود. چون این مقاطع می توانند باعث افت شدید جریان هوا شوند و به میزان قابل توجهی سروصدا را کاهش دهند. در واقع اگر این مقاطع وجود نداشته باشند. سروصدای اگزاست فن ها غیر قابل تحمل می شود.

شاسی زیرین اگزاست فن

به احتمال زیاد تا کنون ناودانی ها و یا آهن هایی به شکل H را روی پشت بام بعضی از خانه ها مشاهده کرده اید. بهتر است بدانید این گونه از آهن ها شاسی زیرین اگزاست فن می باشند. که بر روی پشت بام قرار می گیرند. در واقع اگر این آهن ها نباشند نمی توان اگزاست فن ها را بر روی پشت بام قرارداد. چون این شاسی ها محل اصلی قرار گیری اگزاست فن ها بر روی پشت بام می باشند.

لرزه گیر یا دسته موتور

لرزه گیر یا دسته موتور نقش بسیار زیادی در کاهش میزان سر و صدا دارد. زیرا این وسیله می‌تواند با گرفتن لرزش دستگاه به خوبی سر و صدای تک تک اجزای اگزاست فن را کاهش دهد. در واقع می توان گفت اگر لرزه گیر نباشد. نمی توان از اگزاست فن در رستوران ها، ساختمان ها و دیگر محیط ها استفاده کرد. چون سر و صدا و میزان لرزش این دستگاه بسیار زیاد می باشد.

قیمت اگزاست فن مکنده

میتوان گفت اگزاست فن های مکنده بیشترین کاربرد را امروزه در مکان های مختلف دارند‌. همین امر موجب شده است افراد زیادی این سوال را بپرسند که قیمت اگزاست فن مکنده چقدر است؟ در جواب این سوال نمی توان یک قیمت واحد بیان کرد چون اگزاست فن های مکنده  دارای قیمت های متفاوتی می باشند و این تفاوت قیمت علت های مختلفی دارد که بهتر است با بعضی از آنها آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد اولیه هر شرکت که برای ساخت اگزاست فن مکنده به کار می‌برد با شرکتی دیگر متفاوت است. به همین خاطر یکی از اصلی ترین دلایل تفاوت قیمت اگزاست فن های مکنده مواد اولیه ای می باشد که در ساخت آنها به کار برده شده است.

ابعاد

اگزاست فن های مکنده با توجه به نوع کاربرد و محیطی که در آن قرار می گیرند دارای ابعاد مختلفی هستند. در واقع میتوان گفت هر چقدر ابعاد یک اگزاست فن بزرگتر باشد یعنی مواد اولیه و زمان بیشتری صرف ساخت آن شده است و دارای قیمت بیشتری نسبت به مدل های کوچکتر آن می باشد.

شرکت سازنده

در طول چند سال اخیر با شناختی که افراد از اگزاست فن های مکنده پیدا کردند. و آشنایی آن ها با مزایای این نوع از فن ها میزان تقاضا برای خرید فن های مکنده اگزاست به شدت زیاد شد. همین امر باعث شد شرکت های زیادی اقدام به ساخت اگزاست فن های مکنده بکنند. و امروزه این نوع از فن ها با برند های متفاوتی در بازار موجود باشند. یکی از اصلی ترین دلایل تفاوت قیمت آنها برند و شرکت سازنده می باشد. چون هر شرکت برای فروش محصولات خود قیمت خاصی در نظر می‌گیرد.

انواع اگزاست فن مکنده

اگزاست فن ها با توجه به نوع پروانه به کار رفته در آنها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که بهتر است با آنها آشنا شوید.

اگزاست فن مکنده فوروارد

این نوع از اگزاست فن مکنده سروصدای بسیار کمی دارد و پروانه های آن دارای تیغه بیشتری هستند. اگزاست فن های مکنده فوروارد چون حساسیت زیادی به ذرات جامد موجود در هوا دارند میتوانند به تمیزی هوای محیط کمک زیادی بکنند.

اگزاست فن مکنده بکوارد

تیغه های پروانه این نوع از اگزاست فن به صورت محدب می باشد. از اگزاست فن های مکنده بکوارد برای تولید هوا با فشار زیاد استفاده می شود. به همین خاطر برای مکان هایی که باید فن به صورت مدام در آنها کار کند این نوع مناسب ترین انتخاب می باشد.

اگزاست فن مکنده رادیال

تیغه اگزاست فن های مکنده رادیال دارای هیچ گونه انحنایی نمی باشد و به صورت کاملا مستقیم می باشد. همین امر موجب شده است به گرد و غبار حساسیت زیادی نداشته باشند‌. از این نوع اگزاست فن بیشتر برای جابه‌جایی ذرات معلق در هوا استفاده می شود.

fr r97

تفاوت فن اکسیال(محوری) با هواکش سانتریفیوژ

هر جزء یا سیستمی که گرمای عملیاتی تولید می کند که می تواند بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد باید خنک شود. این یکی از آن قوانین ساده مهندسی است که شما در مدرسه یاد گرفتید. و احتمالاً تا زمانی که یک پروژه مدیریت حرارتی در دنیای واقعی را به عهده گرفتید نادیده گرفته شد.

به جز کاهش قدرت در سیستم، استفاده از مقداری هیت سینک، یا استفاده از لوله ها یا صفحات سرد، به یک فن برای جابجایی هوا و خنک کردن اشیا نیاز خواهید داشت. این به معنای انتخاب یک فن آکسیال یا یک هواکش سانتریفیوژ است. سوال این است که کدام طراحی برای نیازهای شما بهتر عمل می کند؟ این وبلاگ قصد دارد کمک کند.

فن محوری یا اکسیال چیست؟

یک فن آکسیال دارای یک محور چرخان موتوری است. که بر روی آن پره های اریب نصب شده است. که هوا را به داخل می کشد و آن را در جهتی موازی با شفت خارج می کند. فن آکسیال گاهی اوقات فن های پروانه ای نامیده می شوند. ممکن است اصطلاحات فن های لوله ای یا واناکسیال را نیز بشنوید. اینها به سادگی فن های آکسیال هستند که برای قرار گرفتن در یک کانال ساخته شده اند.
با این حال، جریان هوایی که فن های آکسیال ارائه می کنند، فشار کم است. این ترکیب فشار کم با جریان هوا با حجم بالا برای تجهیزات خنک کننده و فضاها ایده آل است زیرا جریان هوا به طور مساوی در یک منطقه تعریف شده توزیع می شود.

کاربردهای رایج برای فن آکسیال

فن های آکسیال حجم زیادی از هوا را به طور موثر و کارآمد حرکت می دهند. و معمولاً برای خنک کردن فضاهای کوچک و بزرگ استفاده می شوند. آنها می توانند تجهیزات الکترونیکی یا اتاق های کامپیوتر را خنک کنند.

آنها را می توان در عملیات تهویه مطبوع، در کندانسورهای ac، واحدهای تبادل حرارتی یا برای خنک کننده نقطه ای در سیستم های صنعتی استفاده کرد. فن آکسیال نیز می توانند به عنوان فن های اگزوز عمل کنند.

هواکش سانتریفیوژ چیست؟

فن سانتریفیوژ گاهی اوقات فن های شعاعی یا دمنده های گریز از مرکز نامیده می شوند. آنها دارای یک هاب موتور محرک هستند که حاوی پروانه هایی است. که هوا را به داخل محفظه فن می ریزد. و سپس به یک خروجی هدایت می شود. فن سانتریفیوژ هوا را با زاویه 90 درجه (عمود بر ورودی هوا) تخلیه می کنند.

فن گریز از مرکز اساساً هوا را در محفظه دمنده تحت فشار قرار می دهند. آنها جریان هوای ثابت و پر فشاری را در مقایسه با فن های محوری تولید می کنند. اما حجم کمتری از هوا را جابجا می کنند. آنها با پروانه های منحنی جلو یا عقب برای دمیدن یا مکش در دسترس هستند.

فن های گزیز از مرکز هوا

فن های گریز از مرکز هوا را از یک کلاه خارج می کنند. که به آنها اجازه می دهد یک منطقه خاص را هدف قرار دهند. و آنها را برای خنک کردن بخش خاصی از یک برنامه الکترونیکی که گرمای بیشتری تولید می کند. مانند FET برق، DSP یا FPGA، بهتر می کند. همانطور که در مورد فن آکسیال ، آنها نیز در هر دو مدل برق ac و dc، بسته به نوع کاربرد، عرضه می شوند. اما فن سانتریفیوژ معمولاً به قدرت بیشتری نسبت به فن آکسیال نیاز دارند.

هم دمنده های گریز از مرکز و هم فن های آکسیال نویز صوتی و الکترومغناطیسی تولید می کنند، اما مدل های گریز از مرکز تا حدودی بلندتر از مدل های آکسیال هستند.
مانند فن های محوری، دمنده های گریز از مرکز نیز در اندازه ها، سرعت ها و ردپای های مختلف موجود هستند. طراحی آنها، با محفظه ای که قطعات متحرک را احاطه کرده است. قابل اعتماد، بادوام و آسیب دیدن آنها بسیار دشوار است.

ترکیب فشار بالا با انتقال هوای کم حجم، فن های سانتریفیوژ را برای جابجایی هوا در یک منطقه متمرکز مانند کانال یا لوله ها یا برای استفاده های اگزوز یا تهویه عالی می کند.

کاربرد های رایج برای فن های گریز از مرکز

با توجه به قابلیت اطمینان و دوام طراحی آنها، فن های سانتریفیوژ می توانند در بسیاری از کاربردها که در محیط های خشن و کثیف با ذرات، هوای گرم و گازها کار می کنند، به خوبی کار کنند. از آنجایی که آنها معمولاً با کانال کشی یا لوله کشی استفاده می شوند، در سیستم های تهویه مطبوع یا خشک کردن، حتی در سطح سیستم کوچکتر، به خوبی کار می کنند. برای وسایل الکترونیکی، فن‌های گریز از مرکز اغلب در دستگاه‌های کوچک مانند لپ‌ تاپ‌ ها یافت می‌شوند، زیرا هوا در 90 درجه از ورودی خارج می‌شود که منجر به جهت‌گیری بالاتر می‌شود.

تداخل و نویز ایجاد شده توسط فن ها

طراحی اولیه باید به تداخل توجه شود. همه فن ها می توانند تداخل الکترومغناطیسی (EMI) یا از خود فن (EMI تابشی) یا از سیم های برق (EMI هدایت شده) ایجاد کنند. تداخل همچنین می تواند از میدان های مغناطیسی نامحدود (UMF) ناشی از آهنرباهای موتور یا سیم پیچ های استاتور باشد. بسته به کاربرد، توجه اولیه به این عوامل در مرحله طراحی می تواند در زمان و هزینه صرفه جویی کند. فن های DC نسبت به فن های برق دار EMI کمتری تولید می کنند.

مقایسه فن محوری و فن سانتریفیوژ

ملاحظات مدیریت حرارتی برای سیستم‌هایی که گرما تولید می‌کنند، به ویژه آنهایی که ماهیت الکترونیکی دارند، باید در اوایل مرحله طراحی بررسی شوند. این با ابتکارات صرفه جویی در زمان و هزینه سازگار است که به دنبال جلوگیری از طراحی مجدد است. همچنین می‌تواند به‌خصوص در نظر گرفتن ملاحظات حرارتی به دلیل بهبود اجزای برنامه‌ریزی‌شده در طول چرخه عمر یک محصول یا سیستم که ممکن است گرمای اضافی تولید کند، مفید باشد.

استفاده از فن محوری یا فن سانتریفیوژ به عنوان یک راه حل خنک کننده می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، بر اساس مزایا و معایب طراحی هر فن و آنچه سیستم شما نیاز دارد. در اینجا خلاصه ای از ویژگی های اصلی آنها آورده شده است:

فن های اکسیال

  • حجم بالا/فشار کم
  • جریان هوا به موازات محور
  • سرعت عمل بالاتر از گریز از مرکز
  • طرح های فشرده
  • مصرف برق کمتر از گریز از مرکز
  • صدای کمتری نسبت به سانتریفیوژ شنیده می شود
  • به طور معمول، ارزان تر از گریز از مرکز

فن های گریز از مرکز

  • فشار بالا/حجم کم
  • جریان هوا عمود بر محور
  • سرعت عمل کمتر از محوری
  • برای خنک سازی مستقیم خاص بهتر است
  • به طور معمول از قدرت بیشتری نسبت به محوری استفاده می کند
  • صدای قابل شنیدن بیشتر از محوری
  • بادوام و مقاوم در برابر محیط های خشن

 

 

fr r97

سیستم های تهویه صنعتی

هواکش صنعتی الزامات ضروری برای سلامت و ایمنی کارگران در بسیاری از صنایع هستند. هواکش صنعتی می‌تواند به انواع سیستم‌ ها و استراتژی‌ هایی اشاره داشته باشد. که برای اطمینان از تامین هوای تمیز و جریان هوای تازه در حین حذف هر گونه آلودگی از هوا طراحی شده‌اند. به طور کلی، سیستم تهویه صنعتی شما باید دو مکانیسم اصلی داشته باشد. یکی مسئول حذف آلاینده ها از محیط کار و دیگری برای بازگرداندن هوای تازه به گردش است.

هنگامی که محل فاقد تهویه مناسب باشد. گرد و غبار و سایر مواد میکروسکوپی می تواند به یک خطر جدی برای سلامتی کارکنان تبدیل شود. زیرا هنگامی که چنین ذرات استنشاق می شوند. می توانند باعث تحریک شوند و منجر به مشکلات ریوی طولانی مدت شوند.

هنگام طراحی هواکش صنعتی خاص ساختمان و صنعت، عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود. به منظور دستیابی به جمع آوری و فیلتراسیون مناسب گرد و غبار، باید انواع آلاینده های مورد انتظار و همچنین اندازه و چیدمان تاسیسات در نظر گرفته شود.

انواع سیستم های تهویه صنعتی چیست؟

دو نوع اصلی از هواکش صنعتی عبارتند از تهویه رقیق کننده و تهویه اگزوز موضعی و به روش های زیر کار می کنند:

سیستم تهویه رقیق سازی

تهویه رقیق سازی همانطور که از نام آن پیداست با رقیق کردن منابع هوای آلوده با منابع هوای تازه کار می کند. این آلاینده‌ ها را جمع‌آوری و دفع نمی‌کند، اما اطمینان حاصل می‌کند که غلظت آن‌ها بسیار کم و زیر سطح مضر باقی بماند. تهویه رقیق‌ کننده زمانی که هوای بیرون آلوده‌تر از هوای داخل است. و زمانی که سیستم تهویه آلوده است، به خوبی کار نمی‌کند. تهویه رقیق نیز به شرایط حاد مواجهه پاسخ می دهد و معمولاً با مسائل آسایش حرارتی مرتبط است.

تهویه محلی اگزوز

برخلاف تهویه رقیق سازی، تهویه محلی اگزوز موضعی با هدف قرار دادن منبع آلاینده ها و حذف آنها از محیط کار عمل می کند. این نوع سیستم تهویه صنعتی در مقایسه با تهویه رقیق‌ کننده به مقادیر بسیار کمتری از ورودی و خروجی هوا متکی است. تهویه محلی اگزوز می‌تواند فن‌ های کوچک‌ تر و موضعی باشد. که برای جذب آلاینده‌ها و سپس فیلتر کردن آنها درست در منبع طراحی شده‌اند. سپس آلاینده ها با خیال راحت در بیرون دفع می شوند. سیستم های تهویه محلی اگزوز معمولاً در موارد زیر ترجیح داده می شوند:
• آلاینده های هوا خطر جدی برای سلامتی دارند.
• مقدار زیادی گرد و غبار یا دود تولید می شود.
• افزایش هزینه های گرمایش ناشی از تهویه در هوای سرد نگران کننده است.
• تعداد منابع انتشار کم و در نزدیکی مناطق تنفسی کارگران است.

مزایای استفاده از هواکش صنعتی

داشتن سیستم های تهویه صنعتی موثر برای سلامت، ایمنی و رفاه کارکنان شما بسیار مهم است. هوای تازه و ایمن را برای آنها فراهم می کند. یک سیستم هواکش صنعتی همچنین می تواند از کارگران شما در برابر گرمازدگی محافظت کند. و در عین حال خطرات آتش سوزی یا انفجار را کاهش دهد. و قرار گرفتن آنها در معرض آلاینده های موجود در هوا را کاهش دهد. برخی از آنها می توانند باعث بیماری های طولانی مدت و محدود کننده زندگی و مشکلات ریوی با قرار گرفتن در معرض زیاد شوند.

داشتن تهویه مناسب همچنین می تواند طول عمر تجهیزات شما را با مبارزه با تجمع گرد و غبار افزایش دهد. گرد و غبار می تواند آسیب جدی و اغلب جبران ناپذیری به تجهیزات وارد کند. که تعویض آن می تواند بسیار گران تمام شود. گرد و غبار می تواند به بردهای مدار آسیب برساند. به سنسورها آسیب برساند و روانکاری قطعات مکانیکی را جذب کرده و باعث گرفتگی و گیر کردن آنها شود. گرد و غبار می تواند باعث آلودگی ماشین آلات در هنگام جمع شدن بر روی سطوح دستگاه و همچنین خطر انفجار در هنگام غلظت زیاد در هوا شود. بهترین راه برای اطمینان از ایمن بودن و کارکرد مؤثر ماشین‌ ها و تجهیزات، حفظ محیطی با تهویه مناسب است.

قیمت هواکش صنعتی

در حالی که سیستم‌های تهویه صنعتی نیاز به هزینه اولیه دارند و سرمایه‌گذاری هستند. در طول زمان هزینه خود را پرداخت می‌کنند. مشکلاتی که با کیفیت پایین هوا و سیستم‌ های قدیمی‌تر همراه است. بیشتر از هزینه‌ های سیستم‌های هواکش صنعتی مدرن کارآمد و مؤثر است. سیستم های مدرن بسیار کارآمدتر و کمتر در معرض خرابی نسبت به همتایان قدیمی خود هستند. اگر در مورد کارایی سیستم های تهویه فعلی خود نگران هستید. ممکن است ارزش آن را داشته باشد که ارزیابی تجهیزات را برنامه ریزی کنید تا بتوانیم تشخیص دهیم که آیا ممکن است برای محافظت از محیط کاری خود نیاز به به روز رسانی تجهیزات خود داشته باشید یا خیر.

تأثیر هواکش صنعتی بر سلامت و ایمنی

بهداشت و ایمنی باید از دغدغه های اصلی در محیط های صنعتی باشد. به منظور ایجاد محیط های کاری ایمن، کارآمد و موثر، سیستم های تهویه کاملا ضروری است. این به نفع شماست که نیروی کار در محیط‌ هایی با تهویه مناسب کار کند، زیرا حتی در محیط‌ های اداری کوچک، یک عطسه می‌تواند باعث ایجاد آلودگی ذرات معلق در هوا برای بیمار شدن کل نیروی کار شما شود. که می‌تواند از نظر روزها و هفته‌های از دست رفته بهره‌ وری فاجعه‌ بار باشد.
هوای آلوده به گرد و غبار و ذرات معلق فقط یک مشکل یا مشکل کوچک برای نیروی کار شما نیست. زیرا در طول زمان قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرد و غبار می تواند منجر به عواقب جدی برای سلامتی شود.حتی اگر از تجهیزات حفاظت فردی مناسب و توصیه شده استفاده کرده باشید.
نصب سیستم های هواکش صنعتی تنها راه مطمئن برای اطمینان از اینکه کارکنان به اندازه کافی از خطرات موجود در هوا محافظت می شوند است.

استانداردها و مقررات در هواکش صنعتی

مزایای حفظ کیفیت هوای خوب ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه و افزایش بهره وری نیروی کار شما در صورت سالم بودن آنها شود اما در اکثر صنایع، این قانون نیز وجود دارد. طبق قانون، همه محل‌ های کار باید از تامین هوای تازه کافی پیروی کنند. و گاهی اوقات تهویه عمومی برقی در کارگاه‌های صنعتی و محیط‌های مشابه مورد نیاز است.

بهداشت و ایمنی ایران توصیه می کند که از تهویه اگزوز محلی برای کاهش قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، مه، دود، بخار و گاز در محل کار استفاده شود. این سیستم ها باید هوا را از طریق یک هود یا غرفه دور از کارگر بکشند و برای کارگران آسان باشد.

شرکت تهویه آماج بیش از 20 سال است که در حال طراحی و نصب هواکش صنعتی برای ساختمان های صنعتی است. انبوه تجربه ما به این معنی است که تنوع و گستره اماکن صنعتی و الزامات آنها را درک می کنیم. تیم متخصص ما همیشه در تمام مراحل به شما کمک می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های هواکش صنعتی ما از طریق تماس با تیم متخصص دوستانه امروز ما با ما تماس بگیرید.

fr r97

انواع مدل اگزاست فن و موارد استفاده از آنها

اگزاست فن فنی است که برای کنترل محیط داخلی از طریق خارج کردن بوهای ناخواسته، ذرات، دود، رطوبت و سایر آلاینده های موجود در هوا استفاده می شود.

فن های اگزوز را می توان در سیستم گرمایش و سرمایش ادغام کرد. مکان های رایج برای اگزوز فن ها شامل حمام و آشپزخانه است و نصب این فن ها معمولاً بسیار آسان است، بنابراین می توان آنها را در بسیاری از مکان های دیگر نیز قرار داد. برای نصب، افراد به چند ابزار نیاز دارند و برای سیم کشی فن در جای خود باید با برق کار کنند.

انواع اگزوز فن برای استفاده کدامند؟

گردش هوا در تمام اتاق ها بسیار مهم است زیرا بوی بد و رطوبت را به حداقل می رساند. زیر ساخت‌های مدرن ساختمان‌ها به خودی خود فضای کمتری برای داشتن تهویه مناسب می‌دهد. در اتاق هایی مانند حمام و آشپزخانه، تهویه کافی بسیار ضروری است. از آنجایی که بیشتر فعالیت ها در این اتاق ها باعث تولید بوی بد و آلاینده های موجود در هوا می شود که باید از بین بروند. بهترین دستگاه برای انجام این کار یک اگزوز فن است.
یک فن اگزوز به حذف هوا / بوی بد از یک اتاق خاص کمک می کند و به تهویه مناسب آن کمک می کند. امروزه در بازار فن های متعددی با طول های مختلف و ویژگی های دیگر وجود دارد. همچنین، بر اساس اینکه برای کاربرد صنعتی یا خانگی باشد، فن هایی وجود دارد. با توجه به تمام این عوارض، انتخاب پنکه مناسب برای خانه شما بسیار دشوار است. از این رو، برای سهولت در کار شما، این مقاله را آورده ایم که در آن انواع مختلف اگزوز فن ها و بهترین کاربرد آنها را پوشش می دهیم.

انواع اگزاست فن

اگزاست فن آشپزخانه:

همانطور که از نام آن مشخص است، این پنکه ها عمدتاً در آشپزخانه ها استفاده می شوند. آنها با حذف تمام بخارات و دودهایی که در طول پخت و پز ایجاد می شوند، به تهویه مناسب آشپزخانه کمک می کنند. عموماً از فن های اگزوز کوچک استفاده می شود که درست بالای پیشخوان پخت و پز نصب می شوند. این دستگاه ها بر روی دیوار بیرونی خانه نصب می شوند که از آنجا هوا (بوی مرطوب و بد) را از داخل مکیده و به بیرون می فرستند.

اگزوز فن های کوچک بهترین اگزوز فن برای آشپزخانه ها هستند. به طور کلی می توان از یک اگزوز فن 6 اینچی یا یک اگزوز فن 150 میلی متری در آشپزخانه استفاده کرد. جدا از این، حتی می توان از یک اگزوز فن 4 اینچی نیز استفاده کرد.

اگزاست فن حمام:

چنین اگزوز فن ها معمولا در حمام استفاده می شود. وقتی حمام / دوش می گیریم، روی آینه ها و کاشی های حمام رطوبت ایجاد می شود. این فن ها به حذف این هوای مرطوب از حمام شما کمک می کنند و به پر نگه داشتن آن با هوای تازه کمک می کنند. مینی اگزوز فن ها انتخاب مناسبی برای حمام هستند.

این اگزوز فن های کوچک بسیار کوچک هستند و به راحتی مقرون به صرفه هستند. به طور کلی، یک اگزوز فن 4 اینچی برای حمام ترجیح داده می شود. جدا از این، حتی می توان از یک فن 6 اینچی یا 150 میلی متری نیز استفاده کرد.

اگزاست فن دیواری:

این پنکه ها برای آن دسته از مشتریان / افرادی که ترجیح نمی دهند ترتیبی برای نصب پنکه انجام دهند مناسب است. این فن ها با نصب بسیار آسان و بدون دردسر عرضه می شوند. آنها روی دیوار خانه نصب می شوند و از آنجا هوای مرطوب موجود در داخل اتاق را می مکند و باعث می شوند که به بیرون برود.
در حالت ایده آل، یک اگزوز فن 8 اینچی می تواند به عنوان یک اگزوز فن دیواری استفاده شود. به غیر از این، می توان از یک اگزوز فن 6 اینچی نیز استفاده کرد.

اگزاست فن خارجی:

اگزوز فن های خارجی کاملاً شبیه به اگزوز فن های دیواری ذکر شده در بالا هستند. اگرچه شبیه به هم هستند، اما فن های اگزوز خارجی هیچ صدایی در داخل اتاق ایجاد نمی کنند در حالی که هوای بد را از داخل خارج می کنند. صدا یا نویز منتشر شده توسط این فن ها فقط از بیرون شنیده می شود.
چنین فن هایی بسیار مناسب برای کسانی هستند که می خواهند یک اگزوز فن بی صدا / صامت داشته باشند که بتواند هوای بد را از داخل بمکد و آن را به بیرون تخلیه کند.

پنکه های سقفی:

پنکه های سقفی برای افرادی که در طبقات بالا یا در اتاق های طبقه بالا اقامت می کنند ایده آل هستند. به طور معمول این فن ها بر روی سقف اتاق نصب می شوند. از آنجا هوای مرطوب موجود در داخل اتاق را از طریق یک سوراخ سقف می مکند و سپس آن را به بیرون تخلیه می کنند. بنابراین، اتاق را با تهویه / جریان هوا خوب نگه می دارد.

هواکش ها و اگزوز فن ها از جمله چراغ ها:

این پنکه ها برای اتاق هایی که به اندازه کافی تهویه نمی شوند، انتخاب ایده آلی هستند. فن های اگزوز استنشاقی در بین کانال ها تعبیه شده است که از طریق آن تمام بوی بد و هوای اتاق را از بین می برند.

فن های اگزوز با نور نه تنها اتاق را به خوبی تهویه می کنند بلکه به روشن نگه داشتن اتاق نیز کمک می کنند. این فن ها فقط شبیه هر منبع نور دیگری هستند و این قابلیت را دارند که به خوبی با محیط اطراف ترکیب شوند.

اگزوز فن های صنعتی:

اگزوز فن ها در همه صنایع بسیار مهم هستند. زیرا هوا با انواع مختلفی از آلاینده های هوا مخلوط می شود. که برای کارگران بسیار مضر است. اگزوز فن های مورد استفاده در صنایع دارای موتوری با راندمان انرژی بالا است. که بدون هیچ گونه لرزشی به آرامی کار می کند.

این دستگاه ها بسیار ضروری هستند. زیرا با حذف آلاینده های هوا، هوای تمیز را برای تنفس کارکنان فراهم می کنند. و در نتیجه محیطی سالم برای کار فراهم می کنند. علاوه بر این، آنها همچنین خطر آتش سوزی را به حداقل می رساند و همچنین کنترل دما را بهبود می بخشد.

به طور کلی، اگزوز فن با طول 12 اینچ برای صنایع استفاده می شود زیرا می توانند هوا را سریعتر تمیز کنند. قیمت اگزوز فن 12 اینچی ممکن است در مقایسه با سایر فن ها کمی بیشتر باشد.

fr r97

هواکش سانتریفیوژ چگونه کار می کند؟

هواکش سانتریفیوژ، دستگاه‌ های مستحکم و درام شکلی هستند که اغلب برای تأمین جریان هوا با فشار بالا برای خنک‌ سازی، تهویه و سایر مصارف استفاده می‌شوند.

فن سانتریفیوژ که معمولاً به عنوان دمنده شناخته می شوند، به دلیل قابلیت اطمینان، صدای خروجی پایین و سازگاری مورد توجه قرار می گیرند. حتی در محیط های صنعتی خشن همچنین می توان از آنها برای جابجایی گاز و هوا استفاده کرد زیرا طول عمر مناسبی دارند و نیاز به نگهداری یا تمیز کردن کمی دارند.

کاربرد های هواکش سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ یک جزء اصلی در بسیاری از وسایل و دستگاه های پرکاربرد هستند. کاربردهای دمنده عبارتند از:
• گرمایش، تهویه و سرمایش (HVAC) یعنی سیستم های تهویه ساختمان
• فن های غبارگیر و گازگیر
• سیستم های تهویه مطبوع
• دستگاه های تصفیه هوا و کنترل آلودگی
• نوار نقاله های صنعتی
• خشک کن های با ظرفیت بالا (به عنوان مثال، آنهایی که برای شستشوی ماشین های تجاری استفاده می شوند)
• هواکش های بستر سیال (دستگاه هایی که برای افزودن اکسیژن به آب یا سایر سیالات مانند هوادهی فاضلاب استفاده می شوند)
• فیلترهای بک فلاشینگ (خود تمیز شونده).
• بوسترهای گاز (برای جابجایی گاز پرفشار یا افزایش فشار گاز)
• موتورهای خودرو
• کوره های صنعتی
همچنین فن های گریز از مرکز را در مکان های آشناتر پیدا خواهید کرد، از جمله:
• سشوار
• جاروبرقی
• فن های داخلی برای آشپزخانه و حمام
• فن های خنک کننده کامپیوتر
• هواکش های سقفی

هواکش سانتریفیوژ چگونه کار می کند؟

اصل کار دمنده های گریز از مرکز نسبتا ساده است. آنها از نیروی گریز از مرکز استفاده می کنند نیرویی که هنگام حرکت یک جسم در اطراف یک نقطه چرخش ایجاد می شود.

در واقع انرژی چرخش به هوا یا گاز منتقل می شود. این بدان معنی است که پروانه ها عملکرد مکانیکی روتورها را دارند که اجزای چرخشی انرژی را به یک سیستم وارد می کنند. نقطه مقابل روتور یک توربین است، وسیله ای که انرژی را از یک سیستم مکانیکی برای استفاده در مکان های دیگر حذف می کند.

انواع هواکش سانتریفیوژ

مانند سایر فن های صنعتی و خانگی، دمنده های سانتریفیوژ نیز در طرح های مختلف موجود می باشند.
شاید اساسی ترین نوع پنکه تک مرحله ای در مقابل مدل چند مرحله ای باشد. فن های تک مرحله ای تنها شامل یک مجموعه پروانه هستند و گزینه ایده آلی برای جریان هوای ثابت و ثابت هستند. در مقابل، فن های چند مرحله ای حاوی دو یا چند چرخ پروانه هستند که امکان ایجاد جریان هوای متغیر را برای استفاده های پیچیده تر فراهم می کند.

فن های تهویه، که معمولاً در سقف ها یا دیوارهای بالایی نصب می شوند، دارای طراحی بالابر یا داون بلاست هستند. فن های انفجاری معمولاً برای بیرون کشیدن گاز، دود و آلاینده های هوا از یک مکان خاص به عنوان مثال آشپزخانه رستوران، کارخانه یا آزمایشگاه استفاده می شود. در همین حال، مدل‌های انفجار پایین ، هوا را برای اهداف خنک‌کننده به داخل مکانی می‌کشند.

هنگام انتخاب فن سانتریفیوژ به فاکتورهای زیر توجه کنید:

• فشار مورد نیاز
• جریان هوای مورد نیاز
• دمای محلی که فن در آن کار می کند مثلا مکان های گرمتر ممکن است به فن قوی تری نیاز داشته باشند
• ارتفاع محل عملیات
• نوع محیطی که فن در آن کار می کند. آیا هوای ورودی تمیز، آلوده، خشک یا مرطوب خواهد بود؟
طیف وسیعی از سرعت فن سانتریفیوژ موجود است که بر حسب دور در دقیقه اندازه گیری می شود. سرعت معمولی از حدود 780 دور در دقیقه شروع می شود و می تواند تا 40000 دور در دقیقه نیز برسد. فن های با سرعت بالاتر جریان هوای قوی تری را برای محیط های صنعتی سخت ایجاد می کنند.

انواع دیگر دمنده عبارتند از:

فن های گریز از مرکز منحنی عقب

این طرح دارای تیغه هایی است که در جهت مخالف چرخش چرخ پروانه منحنی دارند. تیغه ها معمولاً ایرفویل شکل هستند اما ممکن است در فن های کوچکتر صاف باشند. فن‌های منحنی رو به عقب معمولاً با سرعت‌ های بالاتری نسبت به سایر دمنده‌ها کار می‌کنند و معمولاً بدنه سنگین‌ تری دارند. آنها یک انتخاب عالی برای برنامه هایی هستند که به خروجی فشار بالا نیاز دارند. این طراحی به دلیل بهره وری کلی انرژی مورد توجه قرار گرفته است.

فن های گریز از مرکز منحنی جلو

در مقابل، تیغه های منحنی رو به جلو در جهت چرخش چرخ فن قرار دارند. این نسبت به مدل‌ های خمیده به عقب صدای کمتری تولید می‌کند، اما جریان هوای حاصله فشار کمتری خواهد داشت. این طراحی همچنین نسبت به ذرات معلق در هوا حساس تر است. فن های منحنی رو به جلو معمولاً فقط برای سیستم های فیلتر هوا استفاده می شوند.

فن سانتریفیوژ خطی

فن های سانتریفیوژ درون خطی، اندازه کوچکتر فن های محوری را با عملکرد بالاتر و راندمان توان بیشتر مدل های گریز از مرکز ترکیب می کند. آنها به طور گسترده ای در سیستم های HVAC و سایر کاربردهای صنعتی استفاده می شوند که اندازه فیزیکی کوچکتر از خروجی فشار بالا مهمتر است.

کارایی فن سانتریفیوژ

عملکرد نسبی طراحی های مختلف فن با مقایسه توان خروجی جریان هوا یا گاز با توان مصرفی آنها برای کار ارزیابی می شود. این نسبت به عنوان راندمان استاتیکی یا راندمان مکانیکی نامیده می شود. در همین حال، رتبه پاسکال اندازه گیری فشار خروجی یک فن خاص است.
فن‌های سانتریفیوژ جریان هوای ثابتی تولید می‌کنند و معمولاً راندمان ساکن بالایی دارند.

فن های سانتریفیوژ در مقابل فن های محوری

فن های سانتریفیوژ با طراحی پرکاربرد فن محوری متفاوت است. فن های گریز از مرکز در اطراف یک چرخ دوار از پره هایی به نام پروانه قرار دارند که هوا یا گاز ورودی را به یک حرکت دایره ای می کشند. سپس توسط نیروی گریز از مرکز ایجاد شده توسط چرخش از فن به بیرون رانده می شود. جریان هوا هنگام خروج و ورود به فن تغییر جهت می دهد. اساساً فن های سانتریفیوژ هوا را در زوایای قائم به ورودی فن می کشند. این به ایجاد جریان هوای با فشار بالاتر نسبت به فن های محوری کمک می کند.

قیمت هواکش سانتریفیوژ

fr r97