هواکش سانتریفیوژ معمولاً در مواقعی استفاده می‌شوند که نرخ جریان بالا مورد نیاز است و زمانی که اختلاف فشار بیشتر از حد قابل‌ دستیابی با سانتریفیوژ محوری باشد. هواکش سانتریفیوژ بسته به ویژگی مورد نظر می توانند دارای تیغه های خمیده به جلو یا پره های خمیده به عقب باشند. هنگامی که هواکش سانتریفیوژ گریز از مرکز به ساختار فن باز مجهز می شوند، مواد را می توان از طریق هواکش منتقل کرد. این نوع ونتیلاتور در انواع کاربردهای روزانه دیده می شود.

به طور کلی فن سانتریفیوژ موتوری است که هوا یا گاز را جابجا میکند. این فن ها هوایی که به داخل کشیده را با زاویه 90 درجه به سمت بیرون هدایت میکنند. پره های موجود در این نوع فن ها باعث افزایش انرژی جنبشی شده که همین امر سبب ایجاد فشار زیاد میشود.این فن ها در مقایسه با فن های محوری ( فن آکسیال ) از حجم هوای خروجی کمتری برخوردار است ولی دارای فشار بیشتری است که هوای با ثبات تری ایجاد میکند.

عمده ترین تفاوت این فن ها در اندازه و نوع پروانه آنها است.

اجزای تشکیل دهنده هواکش سانتریفیوژ

هواکش های گریز از مرکز شامل سه بخش اصلی هستند که عبارت اند از:

پروانه
موتور
حلزونی
پروانه که قسمت اصلی فن سانتریفیوژ می باشد حامل حلزونی است و باعث می شود تا هوا در داخل حلزونی به جریان افتاده و از داخل محیط به بیرون برود.

اصلی ترین وظیفه موتور این است که انرژی لازم برای به حرکت در اوردن پروانه را ایجاد کند.

حلزونی هم باعث می شود تا هوا دوباره به داخل محیط برنگردد و از محیط به صورت کامل خارج بشود.

فن های تهویه، بخصوص فن‌ فشار مثبت، معادل خدمات تهویه‌ ی آتش‌ نشانی تلقی می‌شوند. و این معادل خواندن گاهی منجر به سردرگمی و استفاده از تاکتیک‌های نادرست هنگام اجرا می‌شود، اما از لحاظ اهمیت با آن واقعاً یکسان است. در این بین فن فشار مثبت آتش نشانی نیز یکی دیگر از نمونه‌های قابل استفاده در تأمین امنیت ساختمان‌ها است.

 

مزایای هواکش سانتریفیوژ

اگزاست فن مزایای زیادی را دارا می باشد که در این بخش به چند مورد از ان اشاره میکنیم.

1- فن سانتریفیوژ یا گریز از مرکز دوام بیشتری نسبت به باقی فن ها دارند و در محیط های که فرسایش و خوردگی وجود دارد خوب عمل میکند.

2-نگهداری این فن ها بسیار ساده است و به راحتی تمیز میشود و تعمیر و نگهداری روزانه آن ها آسان است.

3- فن های سانتریفیوژ از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار اند و میتوانند چندین حالت هوا از جمله مرطوب ،خشک را تهویه و ترکیت کنند.

4- فن های گریــزاز مرکز با ابعاد و اندازه های مختلفی عرضه می شوند که کاربرد متنوعی دارند.

فن سانتریفیوژ فوروارد

انحنای پره در راستای گردش پروانه است.

این فن ها از سرعت دورانی پایینی برخوردار هستند که موجب کاهش صدا در این مدل میشود.

اندازه این مدل در مقایسه با سایر فن ها کوچک تر است وبازدهی کمتری (حدود 55 تا65 درصد) دارد.

این مدل هواکش ها اغلب در سیستم های گرمایش ،تهویه و هواساز کاربرد دارند.

در مواردی که دبی کم تا متوسط در فشار پایین نیاز می باشد، کاربرد دارند.

از آنجاییکه دبی خروجی این فن به راحتی قابل تنظیم نیست، لذا در مواردی که نیاز به کنترل دقیق دبی وجود دارد مورد استفاده قرار نمی گیرند.

فن سانتریفیوژ بکوارد

انحنای پره در خلاف جهت حرکت پروانه میباشد.

این مدل بازدهی بیشتری نسبت به هواکش های فورواد و پروانه شعاعی دارند.

اغلب نشان داده اند که در دبی بالا افت عملکرد دارند.

این مدل نیز مانند فن های فوروارد در سیستم های گرمایش، تهویه و هواساز استخر کاربرد دارند.

در مواردی که به دلیل خوردگی و سایش امکان استفاده از پروانه های ایرفویل وجود نداشته باشد از این مدل استفاده میکنند.

سفارش هواکش صنعتی باید از طریق مرکز معتبر صورت بگیرد، چرا که این محصول در تنوع بالایی از لحاظ نحوه کارکرد و شکل ظاهری تولید می گردد که هر کدام برای محیط خاصی مناسب است. برای دریافت مشاوره و انتخاب بهترین نوع هواکش صنعتی با کارشناسان فروش ما ارتباط برقرار نمایید.

 

فن سانتریفیوژ ایرفویل

فن های سانتریفیوژ ایرفویل به دلیل مدل طراحی پره های خود بیشترین بازدهی را در بین فن های سانتریفیوژ دارند.

زاویه برخورد باله با جریان هوا (سیال)کم است.

به دلیل استحکام مکانیکی بالای این مدل فن ها قالیبت ویژه ای در تولید فشارهای بالا دارند.

اغلب در مواردی که هوا الودگی ندارد استفاده میشود.

به دلیل خاصیت این فن ها در عدم تحمیل اضافه بار بر الکتروموتور، غالبا در مواردی که دبی بالا مورد نیاز است به کار می روند.

فن سانتریفیوژ پروانه شعاعی

به بررسی اخرین مورد رسیدیم این مدل فن ها بدلیل پوشش خوب پره ها مقاوت در برابر خورندگی و فرسایش را به صورت چشم گیری افزایش میدهند.

دارای عملکرد مطمئن و بهینه حتی در لرزش های ناشی از وضعیت واماندگی هستند.

اغلب برای مصارف با دبی پایین تا متوسط در فشار بالا مناسب می باشند.

به دلیل فشار بالایی که تولید میکنند میتوانند هوا را با با ذرات درشت، گرد و غبار، براده های چوب یا آهن به راحتی جا به جا کنند.

خرید اگزاست فن سانتریفیوژ

مهمترین بخش در یک سیستم تهویه، فن آن است. انتخاب نوع و سایز مناسب فن در کارکرد موثر سیستم شما حرف اول را می زند. در این بخش یک راهنمای انتخاب و خرید فن تهیه کرده ایم که می تواند در خرید اگزاست فن سانتریفیوژ متناسب با نیازهای شما، موثر باشد. اولین گام در انتخاب فن مناسب داشتن شناخت اولیه از انواع فن سانتریفیوژ است.

ما در بخش های قبلی سعی کردیم، اطلاعاتی را در مورد نحوه طراحی و تولید اگزاست فن سانتریفیوژ در اختیار شما قرار دهیم. گام بعدی تطبیق نیازهای سیستم با نوع فن انتخابی است.

شما باید نوع و اندازه ذرات آلاینده موجود در محیط، دمای هوای عبوری از فن، مقدار هوایی که باید جابجا شود، مقدار مقاومت سیستم تخلیه و همچنین واکنش محیط نسبت به نویز و آلودگی صوتی را در نظر بگیرید.مثلا در یک محیط مسکونی فن سانتریفیوژ فوروارد انتخاب بهتری نسبت به بکوارد است، چون با وجود راندمان کمتر، آلودگی صوتی کمتری را ایجاد می کند.

یا در محیطی با گرد و غبار زیاد بهتر است از فن شعاعی استفاده کنید تا ذرات آلاینده بالانس فن را بهم نریزد. همچنین خصوصیات سیستم گردش هوا مثل طول کانال ها، وجود و تعداد فیلتر ها، دمپر ها و سایر موانع موجود در سیستم، تعیین کننده فشار خروجی هستند که باید از فن دریافت کنید.

نکته دیگر اینکه ابعاد فن شما، می تواند تعیین کننده عواملی چون تسمه دار بودن یا دایرکت درایو بودن فن و موارد دیگر نیز باشد. به عنوان مثال انتخاب انواع فن سانتریفیوژ دایرکت درایو در زمانی که به فن با ابعاد کوچک نیاز داریم، منطقی تر و مقرون به صرفه تر است.

تفاوت فن سانتریفیوژ و آکسیال

فن آکسیال یا محوری نوعی از فن است که در آن هوای استخراج شده، به موازات شفت یا محوری که پره ها به دور آن می چرخند خارج می شود. اما در اگزاست فن سانتریفیوژ، هوا با زاویه عمود نسبت به ورودی فن خارج شده و با انحراف و نیروی گریز از مرکز به سمت خروجی کشانده می شود.

این تفاوت جهت در هوای خروجی و ورودی به فن موجب ایجاد یک جریان هوای کم فشار می شود که در نتیجه برای شرایطی مناسب است که با ایجاد کانال کشی قصد انتقال هوا را به یک منطقه خاص داریم.

عملکرد فن سانتریفیوژ بسیار قدرتمند است و جریان هوای پایداری ایجاد می کند که برای مصارف تصفیه هوا و تخلیه ذرات آلاینده بسیار مناسب است. از طرف دیگر فن آکسیال به منظور جابجایی هوا در محیط های وسیع و بدون نیاز به کانال کشی مناسب تر است.

زیرا مصرف برق در این مدل فن ها کمتر است. قیمت فن آکسیال مقرون به صرفه تر بوده و با وزن کمتر، نیاز به فضای کمتری دارند، اما این نوع فن ها در محل هایی که نیاز به فشار استاتیکی بالا دارند کاربرد نداشته و در برابر تغییرات جریان هوا ضعیف عمل می کنند. برای این نوع کاربرد ها فن سانتریفیوژ مناسبتر است، ضمن اینکه دوام بیشتر و نگهداری آسانتری نیز دارد.

راندمان پره در فن سانتریفیوژ نسبت به فن آکسیال کمتر است. علت ضعف راندمان فن سانتریفیوژ در بخش پره به این دلیل است که در این مدل، سهم پره در فشار ایجاد شده توسط فن کوچک است.