هواکش سانتریفیوژ که در اصطلاح لاتین بدان Centrifugal fan گفته می شود و اسامی دیگری مانند فن گریز از مرکز یا سانتریفیوژ هم دارد، به منظور جابه جایی هوا یا گاز در فرآیندهای صنعتی و برای تأمین اختلاف فشار سیستم استفاده می شود.

هواکش سانتریفیوژ یا گریز از مرکز یکی از پرکاربردترین تجهیزات سیستم تهویه مطبوع است که هوا را در جهت عمود بر محور گردش پروانه تخلیه می کنند. به عنوان یک قانون کلی در این زمینه، این نوع فن بیشتر برای استفاده در سیستم های کانال کشی شده با فشار بالا مناسب است. هوای ورودی به این تجهیزات به موازات محور گردش پروانه وارد فن شده و به صورت شعاعی به سمت پیرامون پروانه و نوک بالک ها حرکت می کند.

همزمان با این حرکت، مقداری انرژی می شود. فن سانتریفیوژ قابلیت برای استفاده در مکان هایی مفید است که جریان هوا کثیف و دارای ناخالصی است و یا دمایشان بالاست. اما بهتر است بدانید که مهمترین ویژگی این تجهیزات توانایی آنها در غلبه بر افت فشار استاتیک بالا در سیستم های کانال کشی شده است.برای اطلاع از قیمت هواکش سانتریفیوژ میتونید از سایت تهویه آماچ دیدن کنید.

نحوی عملکرد هواکش سانتریفیوژ

مکانیسم عملکرد فن سانتریفوژ به این شکل است که چرخش پروانه انرژی جنبشی و سرعت هوای عبوری از پروانه را افزایش می دهد و این امر فشار استاتیک مثبت در خروجی و فشار استاتیک منفی در ورودی فن ایجاد می کند.

فاکتورهای مؤثر برای انتخاب هواکش سانتریفیوژ مناسب

دبی، فشار، شرایط و نیازمندیهای محل نصب، درجه حرارت هوا یا گاز و سایر مشخصات جریان ورودی به فن از جمله عوامل مؤثر اصلی در انتخاب فن سانتریفیوژ مناسب است. گریز از مرکز به صورت فن دمنده، و یا فن مکنده قابل استفاده است. پروانه فن سانتریفیوژ با توجه به مواردی مانند نوع استفاده و مشخصات هوای ورودی به فن، در ۳ مدل کلی بکوارد(Backward) ، فوروارد(Forward)، و رادیال(Radial) طراحی می شود.برای اطلاع از فن فشار قوی میتونید از سایت ما دیدن کنید.

فن فشار مثبت

فن هوارسان یا فن فشار مثبت برای ورود هوای تازه به سالن های تولید و فضاهای سربسته مورد استفاده قرار میگیرد.فن های هوارسان کاربردهای زیادی دارند که می توان از آنها در دستگاههای هواساز و ایرواشر استفاده نمود یا در فیلتر باکس ها از آن بهره برد ولی یکی از مهمترین کاربردهای فن دبل فورواد و فشار مثبت در امر آتش نشانی و برای راه پله می باشد.

کاربرد فن فشار مثبت

فن فشار مثبت یکی از ضروری ترین وسایل برای حفظ امنیت ساختمان ها جدید است. ساختمان های امروزی به اندازه ای بزرگ و شلوغ شده اند که ساکنین در هنگام خطر نمی توانند به سرعت خود را به خروجی های اضطراری برسانند و ممکن است در ساختمان گیر کنند. برای از بین بردن خطر جا ماندن افراد در داخل ساختمان ها، فن های ایجاد فشار هوا در راه پله های ساختمان ها نصب می شوند تا در هنگام ایجاد دود و آتش سوزی، این فن ها بتوانند یک فضای خروجی برای افراد ایجاد کنند. فن فشار مثبت دارای مدل ها و کاربرد های مختلفی است که توسط شرکت تهویه آماج طراحی و تولید می شود .

مکانیزم حرکت در هواکش سانتریفیوژ

مکانیسم حرکت در یک فن سانتریفیوژ به یکی از ۳ ترتیبی است که در زیر توضیح داده ایم:
– ارتباط مستقیم یا (Direct Drive Fan) :در این مدل، الکتروموتور به صورت مستقیم به پروانه فن متصل است.
– فن کوپلینگی یا: (Coupling Drive Fan) در این مدل، الکتروموتور با استفاده از کوپلینگ به شافت پروانه متصل است.
– پولی و تسمه یا (Belt Drive Fan) : در این مدل، الکتروموتور با استفاده از پولی و تسمه به شافت پروانه متصل است .

هواکش سانتریفیوژ معمولاً به صورت Heavy Dutyساخته می شوند

فن های سانتریفیوژ معمولاً به صورت Heavy Duty و مناسب برای استفاده در شرایط سخت صنعتی طراحی و ساخته می شوند. این فن ها در ۳ دسته کلی زیر گروه بندی شده اند که هر کدام اندازه ها و ظرفیتهای متنوعی دارند که آنها را برای استفاده در شرایط گوناگون مناسب می سازد. از این میان، فن های ساخته شده به طورسفارشی یا Custom design به صورت خاص برای جهت کارکرد در شرایط نامتعارف مانند مواردی که گاز ورودی به فن درجه حرارت بسیار بالایی دارد و یا گاز ورودی خورنده و یا آلوده به مواد ساینده باشد، و یا هنگامی که ظرفیت و فشار درخواستی بسیار بالا باشد، طراحی و بهینه سازی می شوند.

انتخاب فن سانتریفیوژ

به طور معمول، در مواردی که به هوارسانی و گردش هوا نیاز باشد، از هواکش یا فن استفاده می شود. برای انتخاب هواکش سانتریفیوژ نکاتی باید در نظر گرفته شوند که در این قسمت برخی از آنها را ذکر کرده ایم.

حتما توجه داشته باشید که در کاربردهای با حجم هوای بیشتر و با فشار استاتیکی پایین تر استفاده از فن پره ای یا آکسیال گزینه بسیار بهتری است و فن گریز از مرکز غالبا برای سیستم هایی که کانال کشی دارند و فشار استاتیک در آنها بالا است استفاده می شود.

قبل از انتخاب فن سانتریفیوژ بهتر است به سوالهای زیر فکر کرده و به آنها جواب دهید:

آیا در مکان مورد نظر سیستم رطوبت ساز یا کویل حرارتی وجود دارد؟
میزان آلاینده های موجود در هوا چقدر است؟
آیا در سیستم تهویه مرکزی کانال کشی استفاده می شود؟
قرار است تهویه دستگاه تامین گردد یا محیط؟
آیا قصد تهویه کامل هوای یک سالن را دارید؟

انواع مدل هواکش سانتریفیوژ

هواکش سانتریفیوژ بکوارد ایر فویل

هواکش سانتریفیوژ بکوارد منحنی

هواکش سانتریفیوژ بکوارد پروانه تخت

هواکش سانتریفیوژ فوروارد منحنی

هواکش سانتریفیوژ با پروانه نوک شعاعی

هواکش سانتریفیوژ رادیال

هواکش سانتریفیوژ بکوارد

هواکش سانتریفیوژ بکوارد ، فن سانتریفیوژ بکوارد یکی از سیستم های تهویه است که برای تخلیه هوا استفاده می شود. این نوع فن جهت جریان هوا و یا گاز ورودی را 90 درجه تغییر داده و از سمت دیگر خارج می کند.

از مزایای این فن می توان به مقاوم بودن، صدای کم، قابل اطمینان بودن و عملکرد در طیف وسیعی از شرایط اشاره کرد. فن های سانتریفیوژ دارای حجم تخلیه ثابت هستند نه جرم ثابت.

به این معنی که وقتی آنها با دور ثابت می چرخند، حجم هوای منتقل شده توسط آنها و در نتیجه سرعت هوای خروجی ثابت می ماند. فن های با پروانه بکوارد دارای بالاترین عملکرد استاتیکی در بین انواع فن ها می باشند، به این معنی که توانایی ایجاد جریان در هوای رقیق و غلیظ را دارند.

مشخصات فنی هواکش سانتریفیوژ بکوراد

نام فن سانتریفیوژ: هواکش سانتریفیوژ بکوارد
مدل فن سانتریفیوژ: MDTB
برند فن سانتریفیوژ: مکش و دهش
نوع سانتریفیوژ: پوتیلیتی بکوارد

اگزاست فن صنعتی

اگزاست فن صنعتی از جمله تجهیزات مهم سیستم‌های تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش هستند که برای موارد مهمی مانند کنترل کیفیت هوا در محیط‌ های محدود استفاده می‌شوند و دود، رطوبت، بخار و بوهای نامطبوع و آلاینده‌های هوا را از این محیط‌ ها بیرون کرده و هوای آنجا را از هر گونه آلودگی عاری می‌کند.
اگزاست فن صنعتی یکی از بخش‌های مهم سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها هستند، اما بسته به شرایط محیط و نیاز مصرف کننده، می‌توان آن‌ها را به‌صورت مستقل و جداگانه نیز نصب و استفاده کرد. برای اطلاع از قیمت اگزاست فن میتونید با ما تماس بگیرید.

استفاده از اگزاست فن صنعتی در آشپزخانه رستوران‌ها

اگر به آشپزخانه‌های رستوران‌ ها و هتل‌ ها سری زده باشید، این دستگاه‌ها را می‌توانید در آن مکان‌ها مشاهده کنید. اگزاست فن های صنعتی هم بوهای ناخواسته و نامطبوع غذا را از محیط این آشپزخانه‌ها به بیرون می‌فرستد و هم کمک می‌کند تا رطوبت اضافی آنجا نیز از بین برود.
توجه داشته باشید که اگر در این محیط‌ ها اگزاست فن صنعتی نصب نکنید، در مدت کوتاهی رطوبت موجود در آن‌ ها افزایش یافته و درنتیجه، قارچ و کپک رشد خواهد کرد که بدون شک بازرسان بهداشتی از آن نخواهند گذشت و می‌تواند جریمه‌ های سنگینی برایتان در پی داشته باشد.به‌علاوه، این دستگاه‌ ها در سایر مکان‌ هایی که رطوبت می‌تواند مشکل زیادی ایجاد کند، مانند حمام‌ها نیز استفاده می‌شوند.

برخی از کاربرد های مفید اگزاست فن صنعتی

به طور کلی، اگزاست فن صنعتی دستگاه‌ هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای تنظیم دمای محیط نیز استفاده کنید و وقتی آن‌ها را همراه و در کنار سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید، کارآمدی این سیستم افزایش خواهد یافت و باعث صرفه‌جویی در هزینه نیز خواهد شد.
پره‌های این دستگاه‌ ها، در حین کار هوا را به اطراف پراکنده می‌کنند و باعث می‌شوند هوای گرم در فصل تابستان به فضای بیرون منتقل شود.
آن‌ها هوای تازه را از محیط بیرون به فضای داخل ساختمان می‌کشانند که به طور طبیعی این هوا از هوای داخل خنک‌تر است و بنابراین، باعث خنکی هوای داخل ساختمان می‌شود.

استفاده از اگزاست فن صنعتی برای محیط‌های شیمیایی و خطرناک

اگر گاراژ یا شرکت تولیدی دارید که در آن از حلال‌های شیمیایی و سایر مواد به‌طور بالقوه خطرناک استفاده می‌کنید، به احتمال فراوان قانون مجبورتان خواهد کرد که در آنجا از اگزاست فن های صنعتی استفاده کنید تا مواد شیمیایی خطرناک معلق در هوا را از آنجا به بیرون رانده و کیفیت هوا را در سطح معین و مطلوبی نگه دارد.
اگر از این دستگاه‌ها استفاده نکنید، ممکن است کارکنان شرکتتان در نتیجه تنفس هوای آلوده بیمار شوند و در این صورت، مجبور خواهید شد هزینه‌ هایی را برای مداوا و موارد دیگر پرداخت کنید.در بیشتر وقت‌ها، اگزاست فن های صنعتی برای از بین بردن این بوهای نامطبوع به کار می‌روند که محیط کاری را به یک محیط ایمن و خوشایند برای کار کردن تبدیل می‌کنند.

اگزاست فن صنعتی پشت بامی

شرکت تهویه آماج تولید کننده برجسته انواع لوازم و تجهیزات مربوط به سیستم تهویه در این مقاله دستگاه اگزاست فن صنعتی پشت بامی را برای کاربران خود تعریف کرده و توضیحاتی در مورد آن داده است. اگر در مورد تجهیزات و ابزارهای تولیدی ما سؤالی داشتید یا قصد سفارش محصول را دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش تماس با ما با کارشناسان ما تماس گرفته و با آن‌‌ها مشورت کنید یا از قیمت محصولات ما مطلع شوید. نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را برایمان بفرستید.

هواکش صنعتی

در اصطلاح صنعتی، به این نوع فن‌ ها هواکش صنعتی گفته می‌شود و طبیعی است که این فن‌ها از آن‌هایی که برای خنک کردن افراد استفاده می‌شوند، بسیار بزرگ‌ترند. زیرا هواکش صنعتی باید سخت‌تر و بیشتر کار کند تا بتواند کامپیوترها و سرورهای بزرگ را خنک نگه دارد؛ زیرا انسان‌ها برای مثال می‌توانند برای خنک شدن خود یک لیوان آب خنک بنوشند یا به سایه بروند، اما این دستگاه‌ ها هیچ راهی برای خنک کردن خود ندارند و هواکش صنعتی در این قسمت نقش خود را نشان می‌دهد.

بسته به شرایط استفاده، هواکش صنعتی می‌تواند خیلی بزرگ باشد و به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کار روزانه شرکت تبدیل شود؛ زیرا با استفاده از دستگاه هواکش صنعتی تضمین می‌شود که کامپیوترها بدون ایجاد هیچ مشکلی می‌توانند به کار خود ادامه دهند و کارکنان و مراجعه کنندگان نیز می‌توانند کارهای خود را بدون نگرانی از خراب شدن دستگاه‌ها در نتیجه گرمای بیش از حد انجام دهند. هواکش صنعتی انواع مختلفی دارد، اما دو مورد از رایج‌ترین آن‌ها که به طور گسترده‌ای در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند، فن آکسیال و فن سانتریفیوژ هستند.

هواکش صنعتی از نوع فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ نوعی هواکش صنعتی است که برای کارکرد خود از نیرویی به نام گریز از مرکز استفاده می‌کند و این نیرو در نتیجه چرخش صفحه‌ای ایجاد می‌شود که پره‌هایی دارد که به صورت قائم بر آن سوار شده‌اند.این نوع هواکش صنعتی برای تولید هوا یا گاز به کار می‌رود و انواع مختلفی دارد.
شکل پروانه های هواکش های سانتریفیوژ دارای شعاع خم به طرق عقب هستند و این خم ها برای فشار استاتیک متوسط تا بالا مناسب است.
خم به عقب نسبت به هواکش که پره های رو ب جلو دارد هم دارای بازدهی بیشتر و سر و صدای کمتری تولید می کند.از دید فنی قدرت موتور آن با فن هایی که خم آنها رو به جلو می باشد برابر است.

قیمت هواکش صنعتی

اگر بدنبال یک هواکش با قیمت تمام شده پایین تر هستید پیشنهاد ما به شما فن سانتریفیوژ حلزونی است، چرا که با داشتن تعداد قطعات کمتر و مفرون یه صرفه تر است. همچنین نیازی به چک اپ تسمه ها و یاتاقان ها نیست.با توجه به نوع درخواست شما می توان از انواع ورق ها برای ساخت استفاده کرد.استفاد آن در مکان های وسیع صنعتی ،رستوران ها مناسب است.