هواکش سانتریفیوژ⭐️فن آکسیال⭐️قیمت هواکش سانتریفیوژ

هواکش سانتریفیوژ یکی از کارآمدترین فن های موجود در بازار امروز است. اکثر مردم یک فن گریز از مرکز را فقط یک فن می دانند. پیچیدگی های آن دقیقاً دانش عمومی نیست.

این راهنمای کامل هر آنچه را که باید در مورد هواکش های سانتریفیوژ بدانید را به شما می گوید. ممکن است از خود بپرسید که فن سانتریفیوژ چیست؟ فن های سانتریفیوژ برای چه مواردی استفاده می شود؟ انواع مختلف فن ها چیست؟

ما به این سوالات پاسخ خواهیم داد. و این مفاهیم را با جزئیات کامل توضیح خواهیم داد.

هواکش سانتریفیوژ چیست؟

فن سانتریفیوژ یا دمنده گریز از مرکز پمپ یا موتوری است که هوا را به حرکت در می آورد. هوای داخل دمنده را می کشد و سپس آن را با زاویه 90 درجه به بیرون می راند. دو جزء اصلی یک فن سانتریفیوژ، موتور و پروانه هستند. یک پروانه هوا را می مکد یا می کشد، برخلاف پروانه ای که هوا را هل می دهد.

برخی از فن ها می توانند هوا را با زاویه کمتر از 90 درجه بکشند و فشار دهند. به این فن ها فن های جریان مخلوط می گویند.

فن‌های سانتریفیوژ یا می‌توانند فاقد محفظه یا ساختار بیرونی برای ارائه محافظت باشند یا می‌توانند با محفظه محافظ ساخته شوند.

انواع هواکش سانتریفیوژ براساس نوع و شکل پره ها

پنج نوع مختلف فن سانتریفیوژ وجود دارد که براساس نوع و شکل پره های فن متفاوت است.

تیغه های خمیده به عقب تیغه های متمایل به عقب تیغه های آئروفویل متمایل به عقب تیغه های شعاعی تیغه های خمیده به جلو

موارد استفاده هواکش سانتریفیوژ

یک فن سانتریفیوژ معمولاً برای کاربردهای مسکونی برای انتقال هوا از طریق مجرای خانه شما استفاده می شود. به سیستم تهویه مطبوع، کوره یا مجرای هود خود فکر کنید. همچنین ممکن است این موارد را در محیط های تجاری مانند کارواش خود مشاهده کنید. پس از اتمام شستشو، فن های بزرگ ماشین شما را تنها در چند ثانیه خشک می کنند. این فن ها فن های گریز از مرکز هستند. آنها هوای بیرون را می گیرند و آن را به سرعت حرکت می دهند و اختلاف فشار ایجاد می کنند. تا زمانی که اختلاف فشار حفظ شود، هوا به حرکت خود ادامه می دهد و ماشین شما به سرعت خشک می شود.

فن های سانتریفیوژ در دستگاه های نقاله هوا نیز رایج هستند که از هوا برای انتقال اجسام در طول تسمه نقاله استفاده می کنند. این چیزی است که ممکن است در یک کارخانه یا انبار مشاهده کنید.

قیمت هواکش سانتریفیوژ

قیمت هواکش سانتریفیوژ بر اساس پارامترهای مختلفی تغییر میکند. هر فن یا هواکش سانتریفیوژ بر اساس سایز از استانداردهایی مشخص پیروی می کند. گاهی اوقات بنا به درخواست مشتری و کارایی فن سانتریفیوژ این استانداردها را میتوان تغییر یا ارتقاء بخشید. پارامترهایی تاثیر گذار در قیمت هواکش سانتریفیوژ شامل: ضخامت ورق شکل ظاهری فن نوع طراحی پروانه نوع الکتروموتور جنس ورق نوع پوشش رنگ میباشد.

مقایسه هواکش سانتریفیوژ با هواکش آکسیال

ما با هواکش آکسیالشروع می کنیم. فن های محوری با تیغه های شیب دار تولید می شوند. پره های شیب دار تیغه هایی هستند که در زوایای مختلف در داخل فن جهت گیری می کنند تا به ایجاد اختلاف فشار در هنگام حرکت هوا از طریق فن کمک کنند. با حرکت هوا، با هر تیغه تماس برقرار می کند و اختلاف فشار ایجاد می کند.

هواکش آکسیال

فن محوری هوا را به موازات دمنده حرکت می دهند. به عبارت دیگر، آنها نمی چرخند یا جهت هوا را تغییر نمی دهند تا در زاویه ای متفاوت حرکت کنند. بلکه 180 درجه در یک خط مستقیم از طریق فن حرکت می کند. بسته به جهت جریان هوا که نیاز دارید می توانید دمنده را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت قرار دهید.

موارد استفاده از فن آکسیال

فن های محوری معمولاً در قایق ها و زیردریایی ها یا کاربردهای مسکونی مانند گاراژها و زیردریایی ها یافت می شوند.اکثر فن های محوری با پره های بلند و یک محفظه مرکزی کوچک ساخته می شوند، به این معنی که آنها در حرکت هوا در سیستم های کم فشار کارآمد هستند، اما نمی توانند هوا را به خوبی در محیطی با مقاومت زیاد حرکت دهند. به عنوان مثال، در یک کانال هوا یا کانال هود، هوا به یک جهت رانده یا کشیده می شود و از لبه های کانال با مقاومت مواجه می شود.

برخی از انواع فن های آکسیال با تیغه های فن کوتاه تر و چاق تر و یک ناحیه مرکزی بزرگ وجود دارند که می توانند سیستم های فشار بالاتر را به خوبی اداره کنند و هوا را به طور موثر حرکت دهند. اما این فن های پرفشار با دورهای زیادی کار می کنند که نویز بالایی تولید می کند.

فن جریان مختلط

در بین فن های محوری و گریز از مرکز، فن های جریان مختلط قرار دارند. همانطور که از نام آن پیداست، یک فن جریان مختلط ترکیبی است بین یک فن گریز از مرکز و فن محوری. دارای تیغه های زاویه دار برای کمک به فشار دادن هوا در حین حرکت از طریق فن است.

در مقایسه با فن های محوری، فن های مختلط در حرکت هوای درون خطی (در کانال کشی) بسیار کارآمدتر هستند. اما، در سیستم های فشار پایین، شما نیازی به فن به این قدرتمندی و کارآمد ندارید. فن های مختلط برای جریان هوا در هر نقطه ای بین 1000 تا 100000 CFM مناسب هستند. این یک گزینه عالی برای محیط های تجاری مانند رستوران ها، انبارها، آزمایشگاه ها یا کارخانه هایی است که تهویه مناسب لازم است.

حالا روی فن های گریز از مرکز. برخلاف فن های محوری، هوا از طریق پره های فن 90 درجه می چرخد ​​که به ایجاد یک سیستم فشار کم برای حفظ حرکت هوا کمک می کند. اکثر فن های سانتریفیوژ پره های فن بیشتری نسبت به فن های محوری دارند که باعث افزایش کارایی آنها می شود.

اگزاست فن سانتریفیوژ آپبلاست

یکی از رایج ترین انواع فن های سانتریفیوژ، فن های تهویه سقفی است. این ها در آشپزخانه ها و آزمایشگاه های تجاری رایج هستند و در دو نوع مختلف وجود دارند: آپبلاست و داون بلاست.

فن تهویه محوری سرعت بالا آپبلاست

فن های آپبلاست هوا را به سمت بالا از سقف دور می کنند. هوای حاوی چربی، کثیفی، سموم یا مواد شیمیایی زیاد باید با فن بالابرنده به سمت بالا و دور از سقف حرکت داده شود، نه به سمت پایین.

اگزوز فن سانتریفیوژ داون بلاست

یک فن خروجی داون بلاست هوا را به سمت سقف به سمت پایین حرکت می دهد که اگر هوا را جابجا می کنید که به مرور زمان به محیط اطرافش لکه دار یا آسیب نمی رساند، به خوبی کار می کند.

دمنده های گریز از مرکز فشار بالا

دمنده های گریز از مرکز فشار بالا می توانند هوایی را که با سرعت بالایی در حال حرکت است حرکت دهند. به عنوان مثال، اگر کانالی با قطر کوچک

- حدود چهار تا شش اینچ

- برای هود بردی دارید که مقدار زیادی CFM را جابجا می کند.

فشار ساکن زیادی در داخل کانال ایجاد می شود. لوله کشی با اندازه مناسب اصطکاک یا مقاومت را در هنگام عبور هوا کاهش می دهد و فشار استاتیک را کاهش می دهد.

فن های گریز از مرکز فشار بالا در محیط های تجاری که از دمنده هایی با هزاران CFM استفاده می شود، محبوب هستند.

دمنده های گریز از مرکز فشار کم

دمنده های سانتریفیوژ کم فشار هوا را در سیستم های فشار کم حرکت می دهند. اینها در محیط های مسکونی رایج هستند

- مکان هایی مانند دریچه های تهویه مطبوع، کوره ها و کانال های هود.

تفاوت بین دمنده و فن چیست؟

تفاوت اصلی بین یک دمنده و یک فن این است که یک فن برقی است، در حالی که یک دمنده مکانیکی است. فن های الکتریکی از پروانه ها برای فشار دادن هوا استفاده می کنند، در حالی که دمنده ها از پروانه هایی استفاده می کنند که هوا را از طریق یک سیستم فشار کم یا فشار بالا به حرکت در می آورند.

چه چیزی بهتر است، هود برد با فن محوری یا دمنده گریز از مرکز؟

به دلیل ماهیت پره های فن، هود برد با دمنده گریز از مرکز بسیار کارآمدتر از دمنده محوری است. فن های سانتریفیوژ در شرایط فشار بالا و فشار پایین موثر هستند، در حالی که دمنده های محوری در فشار بالا کارآمد نیستند. با توجه به آنچه گفته شد، مهم است که مجرای هود خود را به اندازه مناسب اندازه گیری کنید تا بیش از حد به دمنده کار نکنید.

به عنوان مثال، یک دمنده 2000 CFM با یک کانال 6 اینچی باعث فشار بیش از حد می شود و فشار زیادی به دمنده وارد می کند و به طور بالقوه باعث آسیب می شود. این به این دلیل است که هوا با سرعت بالایی کشیده می شود، اما فضای زیادی برای حرکت ندارد. بنابراین، مجرای با قطر بالاتر برای پشتیبانی از هودهای با برد CFM بالاتر مورد نیاز است.

به خاطر داشته باشید که هوایی که از آشپزخانه شما می آید کثیف و چرب است. این هوا پر از مواد شیمیایی و سایر سموم تولید شده از آشپزی شما است. بنابراین اگر فشار استاتیک زیادی در کانال کشی ایجاد شده باشد و مقاومت زیادی وجود داشته باشد، مجرای هود برد شما به مرور زمان همه این چربی ها و کثیفی ها را جمع می کند.

چرا نباید مجرای هود رو تمیز کرد؟

هنگامی که می گوییم تمیز کردن مجرای هود خود جالب نیست به ما اعتماد کنید . با نگهداری مناسب، هرگز نباید کانال را تمیز کنید. فقط مطمئن شوید که 1) فیلترهای هود خود را به طور مداوم تمیز کنید و 2) کانال کشی با اندازه مناسب را نصب کنید . این امر سرعت جریان را بهبود می بخشد و به هوا اجازه می دهد تا به آرامی و کارآمد به بیرون از خانه شما جریان یابد.

انواع دمنده هود برد

دمنده های هود برد معمولاً فن های گریز از مرکز هستند. سه نوع دمنده هود برد وجود دارد.

دمنده محلی

رایج ترین آنها دمنده های محلی و دمنده های داخلی هستند. یک دمنده محلی در داخل هود محدوده قرار دارد. در حالی که دمنده های گریز از مرکز به طور کلی صدای کم تولید می کنند، دمنده های محلی بیشترین صدا را تولید می کنند، زیرا آنها به آشپزخانه شما نزدیک هستند.

دمنده های درون خطی

بر خلاف دمنده های محلی، دمنده های درون خطی در داخل کانال قرار می گیرند. این دمنده ها دورتر از هود برد هستند، بنابراین به طرز باورنکردنی بی صدا خواهند بود.

دمنده خارجی

نوع سوم دمنده نیز وجود دارد که یک دمنده خارجی است که در خارج از خانه یا روی پشت بام نصب می شود. اما نگهداری آن دشوارتر و نصب آن سخت تر است. این نادرترین نوع دمنده برای هود برد شما است.